Por w kuchni: krojenie, mycie i zastosowanie

Warzywo to sprawia nieco problemu. Nawet ktoś, kto czasem je kupuje, nie wie, jak kroić, myć por i czy można wykorzystać też liście. Warto nauczyć się go jeść i nie popełniać przy tym błędów np. związanych z myciem. Jest to bardzo zdrowe zielone warzywo. Jest lekkostrawne. Przypomina w smaku cebulę, ale jest łagodniejsze.

Jak obierać, kroić i myć pora?

Z pora odcina się dolną część z korzeniami oraz końcówki liści. To warzywo składające się z kolejnych coraz mniejszych okrągłych warstw. Pierwszą z wierzchu się wyrzuca. To, co zostanie po obieraniu pora, należy dokładnie umyć pod ciepłą wodą. Z tego podłużnego warzywa odcina się kawałek, który jest potrzebny. I tę część przecina się wzdłuż. To jest konieczne, by umyć por w środku, między kolejnymi warstwami zielonego. Górna część może być zanieczyszczona piachem. Później kroi się por według uznania. To mogą być połówki albo ćwiartki. Można też go poszatkować, jeśli ma znaleźć się w surówce.

Które części pora są jadalne?

Por składa się z części białej oraz z zielonych liści. Błędem jest wyrzucanie części zielonej i wykorzystanie jedynie białej. Liście to znakomity składnik zup. Jeśli nie wykorzysta się ich od razu, można zamrozić. Dolne części liści można jeść też na surowo, szczególnie jak jest to młode warzywo. Biała część jest wykorzystywana częściej. Ma wyrazisty smak, ale zarazem delikatny. Je się tę część pora na surowo, a także ugotowaną oraz ukiszoną.

Do czego pasuje por?


Por to jeden z ulubionych składników surówek. Można go łączyć z innymi warzywami, z owocami, z oliwą albo z jogurtem czy majonezem. Poszatkowany może nadać smaku kanapce. Znakomity składnik surówek to także por kiszony. Zwykle kisi się to warzywo wraz z innymi. I wraz z innymi kiszonkami może stanowić surówkę. Można też do niej dodać surowe warzywa czy owoce. Często daje się pora do zupy. Dodaje jej smaku oraz wartości zdrowotnych. Równie cenne w niej są białe i zielone części. Por w wersji ugotowanej też smakuje znakomicie. Wykorzystać do zupy można warzywo surowe albo zamrożone liście pora. Jest to także składnik różnych innych dań gorących, czyli gotowanych, duszonych, smażonych.

Por to warzywo niedrogie, a bardzo zdrowe. Ceni się go za znakomity smak. Można jeść go na surowo oraz dodawać do różnych potraw. Marnotrawstwem jest wykorzystywać tylko jego połowę. Liście też są jadalne. Warto zacząć prawidłowo kroić por i dokładnie myć, aby jeść czyste warzywo. Przechowuje się go w chłodnym miejscu. Po odkrojeniu tego, co trzeba i po umyciu można go trzymać w lodówce.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com