Por – jakie ma właściwości? Jak wykorzystać go w kuchni?

Por to roślina pochodząca z rodziny czosnkowatych (https://ranozebrano.pl/product-810-por-eko-1-szt). Niestety często jest pomijana na rzecz cebuli czy czosnku – jednak również i por posiada właściwości lecznicze. Znajduje więc zastosowanie nie tylko w kuchni, ale również w medycynie naturalnej. Dowiedz się, jakie ma właściwości i jak możesz go wykorzystać w swojej kuchni!

Por i jego właściwości

Por to niskokaloryczne warzywo, obfitujące w korzystny dla naszego zdrowia błonnik. Znajdziemy w nim witaminę A, C, a także witaminy z grupy B. Ponadto, por bogaty jest również w minerały, takie jak wapń, potas, sód, magnes i fosfor.

Warzywo jak już wiadomo – jest krewniakiem czosnku i cebuli. Działa więc podobnie. Zmniejsza ciśnienie tętnicze krwi, a także stężenie trójglicerydów. Ma działanie moczopędne i oczyszczające, a co za tym idzie – pomaga usuwać zalegającą wodę. Niektórzy stosują go w kuracjach odtruwających – mowa tu m.in. o nieświeżym jedzeniu czy niektórych grzybach. Sprzyja zmniejszaniu stanom zapalnym w cukrzycy, jak i przy zapaleniu stawów. Pomaga uporać się z zakwaszeniem organizmu – śmiało można się o tym przekonać pijąc kilka szklanek odwaru dziennie.

Przeciwwskazania

Warzywa, jakim jest por, powinny unikać przede wszystkim kobiety w ciąży, karmiące i niemowlęta. Intensywny smak przenika do mleka, a to nierzadko powoduje odmawianie karmienia. Niemowlętom do diety można wprowadzić por, podobnie jak i cebulę – gdy osiągnie 10 miesiąc życia.

Por nie powinien pojawiać się również w diecie osób, które cierpią na zgagę, wzdęcia, wrzody bądź zaburzenia funkcji wątroby. Sam por nierzadko powoduje uczucie dyskomfortu, wzdęcia czy bóle brzucha – osoby wrażliwe powinny więc mieć to na uwadze.

Jak kroić i wykorzystać w kuchni pora?

Przed spożyciem pora należy przeciąć go na pół, a następnie pokroić na plasterki bądź słupki. Z tym warzywem najczęściej spotykamy się jedząc zupy – m.in. rosół. Por stosuje się często do zapiekanek, sosów, pizz, surówek, sałat. Stanowi również świetną ozdobę do niektórych dań – a konkretnie jego zielone liście. Por można mrozić, suszyć, gotować i dusić. Nawet surowy jest naprawdę smaczny! Niektórzy nawet twierdzą, że por to po prostu druga cebula. Bez wątpienia oba te warzywa mają ciekawe właściwości i są zdrowe – warto więc wprowadzić je do swoich diet. Bardzo często urozmaicają potrawy, nadając im ciekawego, troszkę ostrzejszego smaku.

Food obraz autorstwa foodiesfeed - www.freepik.com

Dlaczego warto spożywać por?

Por jest popularnym warzywem wykorzystywanym na całym świecie do przygotowania i urozmaicenia wielu potraw. W kuchni z powodzeniem można wykorzystać zarówno jego korzeń, jak i liście. Por ma wiele witamin i składników odżywczych, dzięki czemu może korzystnie wpływać na nasze zdrowie. Jednak ważne jest, aby kupować warzywa wiadomego pochodzenia, które nie będą zawierały pestycydów i innych szkodliwych związków chemicznych.

Por – charakterystyka i zastosowanie w kuchni

Por należy do tej samej rodziny co cebula i czosnek. Warzywo ma na ogół około 30-50 cm długości, składa się z białego korzenia i sztywnych, zielonych liści. Obie części wykorzystuje się do przygotowywania różnych dań, takich jak sałatki, zupy, gulasze czy sosy. Por znakomicie nadaje się do duszenia, gotowania i smażenia, może być również spożywany na surowo jako element zdrowej sałatki. Zmiksowany por może posłużyć jako naturalny zagęszczacz do sosów, kremów i zup. Ma intensywny, pikantny smak, znakomicie podkreśla charakter potraw, dlatego może być alternatywą dla cebuli. Warzywo to jest bogate w witaminy A i C, potas, wapń, fosfor, karotenoidy, charakteryzuje się niską kalorycznością i zawartością tłuszczu, dlatego jest zalecane do stosowania w diecie.

Właściwości pora – dlaczego por jest taki zdrowy?

Por, oprócz tego, że jest smaczny, ma również wiele zalet dla naszego zdrowia. Jest to środek przeciwzapalny i przeciwnowotworowy, który pomaga regulować poziom glukozy we krwi, ponieważ opóźnia wchłanianie cukrów w przewodzie pokarmowym i zapewnia ich szybszy metabolizm. Pomaga zapobiegać chorobom sercowo-naczyniowym, takim jak zawały serca, udary. To warzywo obniża zły cholesterol (LDL) i zwiększa dobry cholesterol (HDL). Ułatwia także kontrolę masy ciała. Por jest również znany ze swoich efektów w walce z anemią i reumatoidalnym zapaleniem stawów. Przyczynia się do eliminacji kwasu moczowego z krwi oraz poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego i moczowego. Na poziomie oddechowym może łagodzić objawy zapalenia oskrzeli i zapalenia zatok. Por może skutecznie wspomagać nasz organizm i pomóc zachować zdrowie, jednak nie może być traktowany jako produkt, który uleczy nas z chorób.

Por jest doskonałym źródłem witamin i minerałów, takich jak:

  • żelazo, niezbędne w tworzeniu hemoglobiny,
  • magnez reguluje funkcjonowanie układu nerwowego i tworzenie hormonów,
  • witamina C jest niezbędna w tworzeniu kolagenu i gojeniu się ran,
  • witamina B6, która umożliwia wytwarzanie energii,
  • witamina K jest niezbędna do krzepnięcia krwi.
Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Por w kuchni: krojenie, mycie i zastosowanie

Warzywo to sprawia nieco problemu. Nawet ktoś, kto czasem je kupuje, nie wie, jak kroić, myć por i czy można wykorzystać też liście. Warto nauczyć się go jeść i nie popełniać przy tym błędów np. związanych z myciem. Jest to bardzo zdrowe zielone warzywo. Jest lekkostrawne. Przypomina w smaku cebulę, ale jest łagodniejsze.

Jak obierać, kroić i myć pora?

Z pora odcina się dolną część z korzeniami oraz końcówki liści. To warzywo składające się z kolejnych coraz mniejszych okrągłych warstw. Pierwszą z wierzchu się wyrzuca. To, co zostanie po obieraniu pora, należy dokładnie umyć pod ciepłą wodą. Z tego podłużnego warzywa odcina się kawałek, który jest potrzebny. I tę część przecina się wzdłuż. To jest konieczne, by umyć por w środku, między kolejnymi warstwami zielonego. Górna część może być zanieczyszczona piachem. Później kroi się por według uznania. To mogą być połówki albo ćwiartki. Można też go poszatkować, jeśli ma znaleźć się w surówce.

Które części pora są jadalne?

Por składa się z części białej oraz z zielonych liści. Błędem jest wyrzucanie części zielonej i wykorzystanie jedynie białej. Liście to znakomity składnik zup. Jeśli nie wykorzysta się ich od razu, można zamrozić. Dolne części liści można jeść też na surowo, szczególnie jak jest to młode warzywo. Biała część jest wykorzystywana częściej. Ma wyrazisty smak, ale zarazem delikatny. Je się tę część pora na surowo, a także ugotowaną oraz ukiszoną.

Do czego pasuje por?


Por to jeden z ulubionych składników surówek. Można go łączyć z innymi warzywami, z owocami, z oliwą albo z jogurtem czy majonezem. Poszatkowany może nadać smaku kanapce. Znakomity składnik surówek to także por kiszony. Zwykle kisi się to warzywo wraz z innymi. I wraz z innymi kiszonkami może stanowić surówkę. Można też do niej dodać surowe warzywa czy owoce. Często daje się pora do zupy. Dodaje jej smaku oraz wartości zdrowotnych. Równie cenne w niej są białe i zielone części. Por w wersji ugotowanej też smakuje znakomicie. Wykorzystać do zupy można warzywo surowe albo zamrożone liście pora. Jest to także składnik różnych innych dań gorących, czyli gotowanych, duszonych, smażonych.

Por to warzywo niedrogie, a bardzo zdrowe. Ceni się go za znakomity smak. Można jeść go na surowo oraz dodawać do różnych potraw. Marnotrawstwem jest wykorzystywać tylko jego połowę. Liście też są jadalne. Warto zacząć prawidłowo kroić por i dokładnie myć, aby jeść czyste warzywo. Przechowuje się go w chłodnym miejscu. Po odkrojeniu tego, co trzeba i po umyciu można go trzymać w lodówce.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com